Montagsfrage: fremde Welt für Autoren?

Ein neuer Montag und eine neue Montagsfrage von Antonia von ‚Lauter & leise‚, die erste für 2020.

Wer nicht weiß, was die Montagsfrage eigentlich ist, kann hier nachlesen und zur aktuellen Montagsfrage (mit Teilnehmerliste) geht es hier.

Antonia möchte wissen:
Kann ein Autor über etwas außerhalb der eigenen Erfahrung schreiben?

Eine interessante, aber auch schwierige Frage.
Ich lese sie oft, wenn es darum geht, ob ein Autor, der nicht zu einer Minderheit gehört, genau über diese Minderheit schreiben sollte.
Und ich habe den Eindruck, dass diese Frage immer dann aufkommt, wenn der Autor keine authentische Arbeit abgeliefert hat. Von daher ist Kritik dann auch berechtigt.
Jedem Autor daher aber abzusprechen, über etwas, das er nicht selbst erlebt hat, schreiben zu dürfen, halte ich für falsch.
Denn dann gäbe es wenig bis keine SyFy- oder Fantasy-Literatur. Keine historischen Romane, ja nicht einmal Krimi oder Thriller. Denn welcher Autor ist schließlich schonmal in eine ferne Galaxie oder durch die Zeit gereist?
Und ich hoffe mal, dass kein Autor, der serienmäßig über Terroristen oder Serienmörder schreibt, wirklich Bomben in seiner Garage baut oder menschliche Leichenteile per Post verschickt, nur damit er dann auch darüber schreiben darf.
Ich wünsche mir daher von Autoren, dass sie gute, authentische Geschichten schreiben und mit ihren Figuren sorgsam umgehen. Dass eigene Erlebnisse zugrunde liegen, halte ich dann für nicht notwendig.

Wie seht ihr das?

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3 Antworten zu Montagsfrage: fremde Welt für Autoren?

  1. Michele Marsh schreibt:

    Herba I tend to agree with you. I think developing good characters and plot lines are much more important than if an author is a certain nationality they are writing about or live in a region that they are setting their story at. Authenticity can be viewed in many ways not the literal meaning

    Liken

  2. Servetus schreibt:

    There is a *huge* squabble going on about exactly this issue at the moment in the US literary world over a book called American Dirt (Mexican refugee story written by a white woman who got a 7 figure advance for the book). I have not read the book (it’s not the kind of thing I would typically read but the outrage also means there are already over 200 people in the queue to get the book at the library so by the time I’d read the book the fight would be over anyway). I do think it’s a problem that Latino/a authors can’t get their works about the refugee question public but this woman can and it’s important to ask why that is the case.

    However, in general, I agree with you that authenticity is essential and that people can be authentic without being personally implicated in the things they are writing about (there are good novels about prostitutes written by people who presumably have not had that work experience, for instance). I would say as a general principle of course authors should always write about what they want whether or not it’s in their experience (and since fiction is *made up*, on some level all authors write about things they have not experienced, unless they are writing some kind of memoir or auto-fiction). I do think there are caveats — I do think, for instance, that it’s a good idea to be meticulous about whether one is promulgating stereotypes (one of the charges against Cummins). The author’s identity is not entirely irrelevant to the work, either. There are topics where people should think three or four times whether they really want to take it on (the Tattooist of Auschwitz is a good example of this for me — nothing wrong w/writing a novel about that material as a non-Jew or non-internee / genocide survivor, but that particular author was in no position intellectually or artistically to be writing it). I do think there will be always be questions when a powerful person is writing about the powerless (e.g., while all historical novels are written by people who did not have those experiences, it’s a different thing if Hilary Mantel writes a novel about the Tudors than if a white man from NYC writes about a historical lynching incident).

    Gefällt 1 Person

  3. Herba schreibt:

    @Servetus: I read about ‚American Dirt‘ and I think for me the problem isn’t that a white, non immigrant author wrote it but that this author got this huge book deal when other authors with a supposedly better understanding of the matter because of their history were ignored.

    I know what you mean re the authors identity and the thought about wether to wrtie about certain topics or not. Some authors sure are better suited to overcome missing experience than others!

    Gefällt 1 Person

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