Can You Ever Forgive Me? (Originalversion)

Lee Israel (Melissa McCarthy) ist Anfang 50 und hat ihre besten Tage hinter sich. Ihr letztes Buch floppte, sie trinkt zu viel, den Job, der die freie Journalistin und Autorin über Wasser hielt, hat sie verloren und ihre Agentin (Jane Curtin) macht ihr unverblümt klar, dass sie keinen Vorschuss für ein neues Buch bekommen wird.
Und da Lee gerade unter einer massiven Schreibblockade leidet, wäre das sowieso nur ein Vabanquespiel gewesen.
Als Lee kurz davor steht ihre verlotterte Mietwohnung zu verlieren und die Tierarztrechnungen für ihre alte Katze nicht mehr zahlen kann, kommt sie durch Zufall auf die Idee Briefe von verstorbenen Prominenten wie Noel Coward und Dorothy Parker zu fälschen und zu verkaufen…

Voll und ganz im Oscar-Filmfieber habe ich mir auch ‚Can you ever forgive me?‘ im Kino angeschaut.
Ohne die Oscarnominierungen wäre der Film wohl eher auf meiner DVD-Liste gelandet, obwohl ich durchaus neugierig war, wie sich Melissa McCarthy in einer eher seriösen Rolle schlagen würde.
Der Film kommt sehr unaufgeregt daher und Lee Israel ist keine Hauptfigur, die ich sofort und uneingeschränkt ins Herz geschlossen habe, obwohl ich ihr direkt für ihre Geradlinigkeit und den Unwillen sich verbiegen zu lassen, Respekt zollen konnte.
McCarthy spielt Israel sehr eindringlich und ihr gelingen sowohl die Szenen, in denen Lee poltert, grummelt und schimpft, als auch die leisen Töne der Rolle ganz wunderbar.
Ich konnte mich weder ihrem Schmerz, noch ihrer Wut, noch ihrer Schlitzohrigkeit wirklich entziehen und fand die Oscarnominierung nachdem ich den Film gesehen hatte, mehr als verdient.
Richard E. Grant, der den exzentrischen, homosexuellen Dealer Jack Hock spielt, steht McCarthy in nichts nach.
Großmäulig und doch verletzlich platzt Jack in Lees Leben und wird ihr ein Freund, der vielleicht sogar das Zeug dazu hätte, ihr den Glauben an die Menschheit (wiederzu)geben.
Ich mochte Grants Augenzwinkern und die Nonchalance mit der er Jack zum Leben erweckt hat, sehr, sehr gerne und wünschte man hätte den Oscar für die beste männliche Nebenrolle teilen können, denn verdient hätte er die Auszeichnung in meinen Augen genauso gehabt.
Obwohl ich im Vorfeld nie etwas von Lee Isreal gehört und auch nicht nachgeforscht hatte, war die Handlung an manchen Stellen ein wenig vorhersehbar.
Was den Film für mich trotzdem so sehenswert macht, sind die Erkenntnisse, zu denen Lee im Lauf der 107 Minuten kommt und die sich am Ende in ihrer Rede manifestieren.
Der Film lässt sie wirklich eine Entwicklung durchmachen und schafft es, eine irgendwie tragische Geschichte mit einer gehörigen Portion an Ironie und Augenzwinkern zu erzählen (Lees Brief an den Händler am Ende ist so großartig!).
Insgesamt fand ich ‚Can you ever forgive me?‘ wirklich sehenswert und ich bin mir sicher, dass der Film früher oder später durchaus auch den Weg in mein Heimkino finden wird.

Natürlich kann ich keinen Post über diesen Film schreiben, ohne einen wirklich ernst gemeinten Appell einer Bibliothekarin da zu lassen:
Leute, man geht nicht in Bibliotheken und Archive und klaut irgendwas!
Nein, das TUT MAN EINFACH NICHT!!!! (meine beiden Sitznachbarn behaupten steif und fest, sie hätten in der betreffenden Szene gemerkt, wie ich mich auf meinem Platz anspanne und drauf gewartet, dass ich anfange zu schreien, dass sie das sofort zurücklegen soll, was natürlich vollkommener Mumpitz ist 😉 )

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Ein deutscher Trailer

Ein englischer Trailer

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12 Antworten zu Can You Ever Forgive Me? (Originalversion)

  1. Michele Marsh schreibt:

    Herba, I agree with you wholeheartedly on the movie, McCarthy’s performance and Grant’s. I found empathy somewhat in her character b/c she initially did the forgeries to pay for her cat’s vet bill to keep her cat alive and then for her rent and livable. I found that she bonded more with the cat who she adopted from Anna Deveare Smith than people with the exception of Grant’s Jack to be quite telling and if I am honest relatable for me. I would never forge or steal anything but her initial intentions IMO were noble. I think as her life was spiraling out of control she was looking for some sort of dignity or something of importance to make her feel better about herself. I agree with you on the ending! Nice touch!! Colman well deserved the Oscar for The Favourite but this performance of McCarthy’s gives me hope she will now take her talents into more dramatic meatier roles.

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  2. Herba schreibt:

    @Michele: Yeah, she sure had good reasons to do what she did and I wish the buyers would have shared consequences with Lee, because I am pretty sure, some of them knew what was going on.
    But personally I wouldn’t go so far as calling her intentions noble, even if she did it partly for her cat.
    If I look hat her list of movies so far I ask myself if the funny stuff is out of choice or reasons in the fact, that she doesn’t get much else because she doesn’t look like „Hollywood standard“

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  3. Michele Marsh schreibt:

    Herba, yes I agree about the buyers, I kept thinking is it that easy to deceive? I mean was that one of the messages of the movie, that celebrity status is so coveted that even a forgery is valuable? I just think her initial reason was for her cat, I never would condone her actions at all and I think in the beginning she had some feelings of remorse until she found she could get away with it. And yes I agree McCarthy doesn’t fit the typical Hollywood standard, neither does her husband Ben Falcone who directs her in almost every movie. But these screwball comedies and movies where she is the butt of the joke seem wasteful of her talents. I think she is more multidimensional. She uses her face quite well, not at Colman’s level but I think if she made more movies where the message was this is how a real women looks, feels, reacts not some size 2 Barbie blonde stick she would be able to produce and star in more relatable movies. I found none of her comedies relatable and all the same premise and no disrespect to Falcone, but he wrote some of them. I did love love her in Bridesmaids which I love as a feel good movie. Chris O’Dowd is a sweetie pie in that movie!

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  4. Herba schreibt:

    @michele: It’s all about the money I guess and maybe about the prestige to sell letters from vips too.
    The question is for me: will she be able to do more ’serious‘ movies? And does she want to do them of course.

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  5. Michele Marsh schreibt:

    Herba, yep I hope she does want to maybe after the Oscar nod more of the serious meaty roles will come her way. I think b/c she collaborates so much with Falcone writing and directing and I believe producing now that they can make their own schedules around their two daughters and perhaps have more control over content. I don’t know just a guess. I hope the director of Can You Forgive Me also vaults to new heights b/c I found the movie well directed. I was thinking about what you said about money and prestige and it is rather sad that Lee did the forgeries for money and because it gave her validation of some sort instead of what it actually was: illegal and illicit and the lazy way out IMO.

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  6. Herba schreibt:

    Michele: Lee is a very tragic figure for me because she could have used her wit and done something legal to earn her living and get recognised but that hadn’t happened 😦

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  7. Michele Marsh schreibt:

    Herba, jou jou. I quite agree. I think she was relatable for me b/c she was an outsider. She couldn’t or wouldn’t mingle at social gatherings, got along better w/her cat than w/people, and she wanted to be better than she was as a writer so very tragic figure but those make for the best lessons of life no?

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  8. Herba schreibt:

    @Michele: For me the movie was more of a critic on modern society than a life lesson to be honest

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  9. Michele Marsh schreibt:

    Herba, yep I can see that. I found a real depth to the whole movie though again it has stayed with me several weeks later now since my viewing.

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  10. Herba schreibt:

    @Michele: I think that’s one of the niecest compliments a viewer can make a movie!

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  11. Servetus schreibt:

    I really loved this movie and I identified deeply with Israel on a number of points. (I thought McCarthy played her magnificently and I too would love to see her in more serious roles but I agree with you, she doesn’t fit the standard picture of a Hollywood lead.) This would have been my pick for Best Picture, I think. (or maybe Black Panther). One thing that surprised me was how easy it was for her to sneak things out of that collection. Maybe things were looser then. But in the U.S. rare items libraries I’ve worked in, they’ve always searched what you take in and what you take out and if you don’t agree to this they don’t let you in. I guess this was a while ago.

    I thought the point around the idea that McCarthy was more convincing at writing these authors than they were themselves was really intriguing. It very much made me think about what the questions of originality and creativity mean in our current cultural context.

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  12. Herba schreibt:

    @Servetus: I am glad McCarthy was able to do this and show what she is capable of!
    In my experience the bag is a big no go in rare item areas of libraries. On the other hand: Wo ein Wille ist, ist auch ein Weg! 😦
    Yes and for me that made her story extra tragic, she was better as someone else than as herself

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